سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند ـ عزّوجلّ ـ، هرکس را که زود به زود طلاق می دهد و همسر عوض می کند، دشمن می دارد . [امام باقر علیه السلام]
طلبگی
 
هرچند کوتاه از زندگی ایت الله سید جوادخامنه ای

خامنه ای - سید جواد
(1313 ه.ق - 1406 ه.ق)

مرحوم آیت الله سید جواد خامنه ای در جمادی الاخر سال 1313 ه.ق در نجف اشرف در خانواده ای روحانی دیده به جهان گشودند. در کودکی به همراه خانواده به تبریز مهاجرت کردند.
پدر ایشان مرحوم آیت الله حاج سید حسین خامنه ای عالم بزرگ تبریز و امام جماعت مسجد جامع این شهر بود که در سطح 1325 ه.ق رحلت نمود. سنین نوجوانی ایشان مقارن با آغاز نهضت مشروطیت بود و ایشان برخی از رویدادهای مهم از قبیل مصلوب کردن بزرگان تبریز در روز عاشورا به وسیله روسها را دیده بودند.
مرحوم ایت الله سید جواد خامنه ای تحصیل را در تبریز آغاز نمود در سال 1336 ه.ق برای ادامه تحصیلات به مشهد مقدس مهاجرت کرد. در آنجا 9 سال از محضر آیات عظام میرزا محمد آقازاده خراسانی، حاج آقا حسین قمی و حاج فاضل خراسانی استفاده برد که این ایام با قیام شیخ محمد خیابانی ـ شوهر خواهر ایشان ـ مقارن بود.
در سال 1345 ه.ق برای تکمیل تحصیلات رهسپار نجف اشرف شدند و از خرمن علم و معرفت آیات عظام میرزا نائینی و سید ابوالحسن اصفهانی بهره بردند. پس از اتمام تحصیلات به مشهد بازگشتند و با دختر مرحوم آیت الله حاج سید هاشم نجف آبادی ازدواج کردند که رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه ای ثمره این وصلت مبارکند.
ایشان سالها در مشهد به تدریس فقه و اصول و اقامه جماعت در مسجد جامع گوهرشاد و مسجد صدیقیهای بازار بزرگ مشغول بودند و در دوران مبارزات فرزندانشان از رژیم ستمشاهی آزار و اذیت بسیاری متحمل شدند.
مرحوم آیت الله حاج سید جواد خامنه ای سرانجام در 15 تیر 165 / 25شوال 1406 در مشهد دار فانی را وداع گفتند و پس از تشییع با شکوه مردمی در جوار حضرت امام رضا (ع) 9 در توحید خانه (رواق پشت سر حضرت) به خاک سپرده شدند.

برگرفته از سایت آستان قدس رضوی


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط وحید 86/5/25:: 6:6 عصر     |     () نظر